maandag 20 februari 2012

Pincushion -----Speldenkussen

Op internet en op verschillende blogs las ik iets over paper piecing.
Ook de huisjes kunnen op die manier gemaakt worden.
Ik was nieuwsgierig hoe dat in zijn werk ging, maar had geen patroon voor handen.
Toch wilde ik het even proberen.
Ik heb een cirkel getekend en  verdeeld in acht punten. Op de achterkant van het papier met punt 1 begonnen, maar aangekomen bij punt 8 gaat het dan mis, want die kan ik dan niet meer aan de eerste punt vaststikken.
Nu weet ik niet of je deze techniek voor cirkels kunt gebruiken, of misschien is daar een truc voor, maar de laatste punt heb ik dus gewoon doorgestikt op de eerste en dat is dus niet zoals het hoort.
Kan iemand mij vertellen hoe dat moet?
Ik heb er een hoog spelden kussen van gemaakt, het is 6 cm hoog en een fijn kussen om de lange quilt spelden op te prikken, want die prikken altijd door de onderkant van een minder hoog kussen en dat is niet prettig!
De stof is van Reunion by Sweetwater for Moda.
Het is toch ondanks alles een leuk kussen geworden.

11 opmerkingen:

  1. sorry ik kan je niet helpen, ziet er wel leuk uit zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, ik kan je ook niet helpen maar het is wel een supervrolijk speldenkussen geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet het ook niet, want ik quilt nog steeds niet, kan het nog van me afhouden...
    Maar ik vind je kussentje toch wel leuk hoor.Maar een ander vraagje...hoe kom jij aan die leuke 'lente afteller' ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit speldenkussen leuk geworden, en handig een beetje dikker dan de gewone!
    Ik ben een beetje verliefd op die ingepakte knoopjes op een kaartje... zijn het nog echte oude?
    Helaas ben ik niet de aangewezen persoon die jou uit de brand kan helpen met je taartpuntjes.. en waarom zou het niet horen zoals jij hebt gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Evelyne,

    Een cirkel is inderdaad niet zo makkelijk te maken met paperpiecen. Je kan hem wel in twee delen paperpiecen & deze delen dan aan elkaar stikken. Zo maak je meer ingewikkelde patroontjes. Ik zou een cirkel als deze met de engelse paperpiece-methode (dus met papiertjes waar je de stof om vouwt) maken. Als je wil paperpiecen zijn deze sites wel leuk & je vind er ook nog gratis patroontjes: http://paperpanache.com/index.htm & http://piecebynumber.com

    groetjes, Ieke

    ps. je speldenkussen is wel heel erg leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werk nooit met PP.

    Maar ik zou de puntjes eerst 2 aan 2 aan elkaar zetten. dus 4 groepjes van 2.
    Dan zet je er weer 2 aan elkaar, dan heb je 2 groepjes van 4. of te wel 2 halve cirkels.
    Die ga je dan weer aan elkaar zetten. de middel punten precies tegenover elkaar, steek daar precies een speld in, zodat het ook echt bij elkaar blijft zitten.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lovely pincushion Evelyne, how amazing that our dancing dollies look so alike. I shall look forward to seeing them when they are finished. I tried to send you an email but it got sent back.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Good Morning Evelyne, your pincushion is so original with these bright colors :-)
    Have a nice day,
    Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is een énig kussen geworden en van mij kun je helaas geen oplossing verwachten voor quiltproblemen Evelyne, maar ik zie dat anderen al antwoorden hebben geplaatst.
    Hele leuke foto's weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw...wat een schattige speldenkussentjes!
    De stofjes die je gebruikt zijn zo tof...leuk modelletje ook!
    Helaas heb ik geen oplossing voor je vraag...

    Liefs,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gezellig tonnetje Evelyne, schattig!
    Een peacingpatroontje bestaat vaak uit meerdere sigmenten, zie ook bij de huisjes, zet onderdeeltjes die bij elkaar horen, aan elkaar en verbindt ze later.... Dus in dit geval peace je 4 partjes en zet later 2x4partjes aan elkaar.... et viola!
    Handwerkgroetjes van huis tot huis, Anje.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...